איך כותבים צ'ק באופן נכון, וממה כדאי להיזהר? [מדריך חשוב!]

דף הבית » המגזין » איך כותבים צ'ק באופן נכון, וממה כדאי להיזהר? [מדריך חשוב!]
איך כותבים צ'ק באופן נכון

מדי חודש נרשמים כ-10 מיליון צ'קים בישראל. הסכום הממוצע בכל המחאה הוא כ-8,000 ש"ח, ובסך הכל מועברים דרך פיסות הנייר, שלפעמים נדמה לנו שכבר אינן רלוונטיות בעידן הדיגיטלי, כטריליון ש"ח (!) מדי שנה. נתון מעניין נוסף הוא מספרם של הצ'קים החוזרים, שעומד על כמה אלפים בכל יום. כדאי לדעת שרק 1 מכל 3 צ'קים חוזר עקב אי כיסוי מספיק, ובכל המקרים האחרים הסיבה היא טכנית. על-מנת לחסוך טרחה ואי-נעימות מול הגורם שקיבל את ההמחאה, כדאי להקדיש מעט זמן כדי להבין בדיוק איך כותבים צ'ק כמו שצריך.

למה חשוב לדעת בדיוק איך כותבים שיק?

ישנן 2 סיבות עיקריות לכך שהמידע לגבי איך כותבים צ'ק מועיל לכל אדם שמשתמש באמצעי תשלום זה:

1. כשאתם משלמים למישהו – בין אם אדם פרטי ובין אם עסק – בהמחאה, והבנק שלו לא מכבד אותה בגלל טעות, נוצרת אי נעימות. גם אם הסיבה להחזרת הצ'ק היא טכנית, והבעיה נפתרת תוך זמן קצר, עדיין יש מבוכה מסוימת ואיתה גם הטרחה הכרוכה בתיקון הטעות.

2. שיק שלא נכתב באופן בטוח עלול לעלות לכם ביוקר –  מצב אחד שממנו חשוב להיזהר הוא זה שבו מקבל ההמחמאה מעביר אותה לגורם שלישי עוד לפני שקיבלתם את מלוא התמורה עבורה. אותו גורם שלישי יכול להפקיד את הצ'ק בלי שתוכלו למנוע זאת, ומי שקיבל מכם את הצ'ק במקור עלול להתחמק מכם – כך שתישארו קירחים מכאן ומכאן.

איך למנוע העברת שיקים לגוף שלישי?

העצה החשובה ביותר שלנו היא ללמוד איך כותבים שיק שאי אפשר להעבירו לגורם שלישי. על-מנת למנוע את האופציה הזו, שכאמור עלולה לעלות לכם ביוקר, יש להוסיף את צמד המילים "למוטב בלבד" בצד השמאלי העליון של ההמחאה. אפשרות אחרת היא לכתוב באותו מקום "לנפרע בלבד" או "לא סחיר". ניתן לבקש מהבנק להדפיס מראש את פנקסי הצ'קים עם התוספת הזו, אבל במידה ותבחרו באופציה זו, זה פשוט ימנע מכם את אפשרות הבחירה לכתוב צ'קים שאפשר להעביר לגורם שלישי.

איך כותבים צק למוטב בלבד

המלצה זו חשובה במיוחד כשאתם נותנים צ'ק ביטחון, למשל כחלק מהסכם לשכירת דירה (למידע מפורט). לא מעט אנשים מאמינים כי העובדה שמדובר בשיק שניתן כביטחון בלבד מחייבת את הבנק – אולם בפועל זהו צ'ק לכל דבר, ואם תרשמו אותו לא נכון, כלומר בלי צמד המילים המגביל, ניתן יהיה להעביר אותו לכל גורם ולהפקיד אותו גם בסיטואציות לא רצויות מבחינתכם.

איך כותבים צ'ק גם כשממהרים? בלי שדות ריקים!

השארת שדות מסוימים ריקים בצ'ק היא טעות חמורה במיוחד, ולמרבה הצער לא נדירה כל כך. השארת השורה שבה נכתב שם המוטב של השיק ריקה מאפשרת את העברתו לכל גורם אחר, גם אם הקפדתם לכתוב "למוטב בלבד" (אגב, לפי החוק, חל איסור לתת צ'ק ללא שם אם הסכום הוא מעל 5,000 ש"ח). השארת הסכום לא ממולא מאפשרת למי שמחזיק בשיק לרשום גם סכום גבוה יותר מכפי שסוכם. גם אם אתם סומכים עליו בעיניים עצומות, עדיין מוטב למלא בעצמכם את הסכום, גם בספרות וגם במילים.

עוד שדה שחשוב להקדיש לו תשומת לב כשלומדים איך כותבים צ'ק הוא התאריך. לכאורה, נתון זה הינו פחות משמעותי בהשוואה לשם הנמען ולסכום, אבל גם אותו רצוי למלא, ובמיוחד אם סיכמתם על דחייה במועד התשלום או על תשלומים – גם אם ישנם צ'קים רבים ואתם רוצים לחסוך זמן בכתיבתם. אגב, אם מקבל ההמחאה ירצה לקבל את הכסף באופן מיידי, הוא יוכל להשתמש בשירות ניכיון צ'קים, אך זה לא אומר שהכסף יועבר מחשבון הבנק שלכם לחשבון הבנק שלו באופן מיידי (אלא מזה של חברת ניכיון השיקים).


שאלות נפוצות ותשובות עליהן

האם ניתן לתקן צ'ק שיש בו טעות?

כן. חשוב לבצע את התיקון באופן ברור ולחתום לידו.

האם ניתן לבטל צ'ק שנכתב לא נכון?

כן, אבל יש לכך עלות – עמלה מצד הבנק. בנוסף, אתם חשופים לתביעה מצד מחזיק ההמחאה במידה וביטלתם את הצ'ק ללא הסכמתו.

האם לאחר הפקדת צ'ק דחוי ניתן לתקן אותו?

לא – אלא אם כן מפקיד הצ'ק מושך אותו מהבנק, פעולה שמחייבת תשלום עמלה. למידע נוסף על הפקדת צ'ק דחוי >>

האם גם צ'ק בנקאי חשוב לכתוב באופן נכון?

בהחלט. צ'ק בנקאי ניתן לביטול, ולכן חשוב לוודא שכל הפרטים בו תואמים את רצונכם.

מהם הדגשים החשובים ביותר בעת מילוי צ'ק?

יש 3 מרכיבים עיקריים שצריך להקפיד עליהם כשלומדים איך כותבים שיק נכון: מילוי כל השדות ללא יוצא מן הכלל, הוספת "למוטב בלבד" בחלק העליון של ההמחאה ובדיקה שכל הפרטים נכונים.

השאירו פרטים וקבלו הצעה משתלמת:

צריכים הלוואה או ניכיון שיקים?

השאירו פרטים וקבלו הצעה משתלמת: