שיק ביטחון בשכירות דירה – על מי הוא מגן ומה חשוב לדעת?

דף הבית » המגזין » שיק ביטחון בשכירות דירה – על מי הוא מגן ומה חשוב לדעת?
מתן שיק ביטחון בשכירות דירה

חלק גדול מחוזי השכירות כולל שיק ביטחון. הסיבה לכך היא כמובן רצונו של בעל הנכס להבטיח לעצמו ראש שקט, וידיעה שגם אם השוכרים יגרמו לרכוש שלו נזקים כאלה או אחרים – הוא יוכל לגבות מהם בקלות וביעילות תשלום על כך. שיק ביטחון בשכירות הוא גם ערובה לפינוי הדירה במועד שנקבע, בלי שום עיכובים שגם הם עלולים להוביל לפגיעה כלכלית במשכיר.

באופן טבעי, מתן שיק ביטחון בשכירות דירה הוא אינטרס של המשכירים ולא של השוכרים. עקב הפערים המשמעותיים בין ביקוש להיצע, ובפרט במרכז הארץ, לבעלי הנכסים יש כוח רב ביחס למחפשי המגורים, ולכן הם יכולים לדרוש צ'ק כזה – ולמצוא מי שייענה לדרישה. בכל מקרה, כדאי גם למשכירים וגם לשוכרים לדעת מהם המאפיינים הייחודיים של שיק כזה.

האם יש הבדל בין שיק ביטחון בשכירות לבין שיק רגיל?

הפרט הקריטי ביותר לגבי שיק ביטחון בשכירות דירה הוא שמבחינת הבנק אין שום הבדל בין שיק ביטחון בשכירות דירה, ובעצם כל צ'ק ביטחון שהוא, לבין המחאה רגילה.

עצם הוספת המילים "לביטחון" או "צ'ק ביטחון" וכו' לא משנה את המהות של ההמחאה: המשכיר, שמחזיק בידיו את פיסת הנייר רשאי – מבחינת הבנק – להפקיד אותה בכל נקודת זמן שירצה. מצד שני, נותן הצ'ק, כלומר השוכר, יכול לדרוש מהבנק לבטל את הצ'ק (כל עוד הוא לא הופקד), גם מבלי ליידע את המשכיר, ובכך בעצם לגרום לאובדן ההרתעה כלפיו.

זהו דגש חשוב מאוד מפני ששוכרים רבים, ובעצם גם משכירים, כלל לא מודעים לעובדה שהבנק מתייחס לצ'ק הביטחון כאל צ'ק רגיל. למעשה, אם נותן הצ'ק לא ציין את שם המוטב על ההמחאה, המשכיר יכול להעביר אותה הלאה לכל מי שירצה, ואילו במקרים שבהם נרשם שם מפורש פתוחה בפניו האופציה, אם ירצה, לבצע ניכיון שיקים למוטב בלבד ולקבל מיד את הסכום הרשום על צ'ק הביטחון (בניכוי עמלה, כמובן).

איך למנוע שימוש לרעה בצ'ק ביטחון?

עם שיק ביטחון שכירות של נכס כזה או אחר אמורה להפוך לעסקה בטוחה יותר עבור בעל הנכס – כפי שלמשל הפקדת צ'ק דחוי מספקת ביטחון להשלמת עסקת מכירת סחורה. על-מנת שאכן כך יהיה, ושבמקביל גם השוכרים יוכלו להגן על האינטרסים שלהם ולמנוע שימוש לרעה בהמחאה, חשוב מאוד להקפיד על ניסוח מדויק וברור של הסעיף הרלוונטי בחוזה השכירות.

רק חוזה שמפרט מהם המצבים שבהם ניתן להשתמש בצ'ק הביטחון, ומצד שני קובע סנקציות חמורות לגבי ביטול המחאה זו, מבטיח ראש שקט לשני הצדדים.

מה ההבדל בין שיק ביטחון בשכירות דירה לבין שיקים בנקאיים?

כאמור, עם שיק ביטחון שכירות בית הופכת לעסקה שמנוטרל ממנה אלמנט אי הוודאות. אופציה נוספת היא שיק בנקאי. בניגוד לצ'ק הביטחון, שיקים בנקאיים לא ניתנים לביטול – ולכן הם מספקים ביטחון רב יותר למשכיר. עוד כדאי לדעת שצ'ק בנקאי תקף למשך 7 שנים (בהשוואה ל-6 חודשים בלבד כשמדובר על צ'ק רגיל, ולכן על שיק ביטחון לא נהוג לרשום תאריך). החיסרון העיקרי של אופציה זו הוא העובדה שהבנק למעשה גובה את תמורת הצ'ק מהשוכרים מיד עם הנפקת ההמחאה. אמנם הכסף לא נלקח מהחשבון כמובן, אבל הוא מועבר לפיקדון וכל עוד נותן הצ'ק לא מחזיר אותו לבנק, הוא לא יכול להשתמש בסכום הכסף הנ"ל.

השאירו פרטים וקבלו הצעה משתלמת:

צריכים הלוואה או ניכיון שיקים?

השאירו פרטים וקבלו הצעה משתלמת: